Begeleiding en ondersteuning op het Erfgooiers College
Ondersteuningsdriehoek en schoolondersteuniningsprofiel
Alle leerlingondersteuning die op het Erfgooiers College geboden wordt is terug te vinden in onze ondersteuningsdriehoek. Hoe deze ondersteuning vormgegeven wordt is terug te vinden in ons schoolondersteuningsprofiel (SOP). Daarin geven we ook de grenzen van onze ondersteuningsmogelijkheden aan.
Coach
Op het Erfgooiers College heb je je hele schoolperiode begeleiding van een coach. De coach heeft een spilfunctie t.o.v. betrokkenen (leerlingen, ouders/verzorgers, docenten, coördinator, sectorleider, zorgcoördinator en indien van toepassing de persoonlijke coach van de leerling). De coach begeleidt de leerling(en) op het gebied van het (leren) leren, het sociaal emotionele welbevinden, het zich ontwikkelen en de keuzeprocessen.
Leerlingen die starten in klas 1 maken al voor de zomervakantie kennis met hun coach. Zij worden uitgenodigd voor de kennismakingsmiddag waarop zij hun coach en nieuwe klasgenoten ontmoeten. Daarnaast worden zij samen met hun ouders/verzorgers uitgenodigd voor een individueel kennismakingsgesprek met de coach. Na de zomervakantie starten alle leerlingen met een aantal introductiedagen. Deze zijn mede bedoeld om de coach en de klasgenoten beter te leren kennen.
Ondersteuningsteam
De ondersteuningcoördinator heeft als taak alles rondom de leerlingenondersteuning te coördineren. Zij zorgt voor overzicht en structuur in het zorgstelsel en is het aanspreekpunt voor de coaches. Ouders van nieuwe leerlingen kunnen contact met haar opnemen wanneer zij verwachten dat hun zoon/dochter extra ondersteuning nodig zal hebben op een bepaald gebied. De ondersteuningscoördinator op het Erfgooiers College is Ester de Nood.
De orthopedagoog kan handelingsgericht diagnostiek uitvoeren om mogelijke leergedrags-, sociaal emotionele of persoonlijkheidsproblematiek in kaart te brengen en in beeld te brengen welke aanpak en begeleiding nodig zijn. Daarnaast kan zij leerlingen kortdurend individueel begeleiden, of kan zij de coach ondersteuning bieden in het begeleiden van de leerling en/of klas. De orthopedagogen op het Erfgooiers College zijn Martine de Bruijn en Eveline Nieuwenhuizen
De remedial teacher begeleidt leerlingen op het gebied van leerstrategieën en taakaanpak. Zij kan extra individuele instructie en begeleiding bieden voor leerlingen die dit nodig hebben naast de reguliere, klassikale instructie. Ook kan zij leerlingen screenen op mogelijke aanwezigheid van dyslexie en stemt zij met leerlingen met een diagnose af van welke faciliteiten zij gebruik mogen maken. De remedial teacher op het Erfgooiers College is Ingrid van Vuuren.
Speciale voorzieningen vanuit school
Het Erfgooiers College verzorgt namens de regio een structuurklas voor leerlingen met internaliserende problematiek.
De reboundvoorziening van het Erfgooiers College heet Focus. Over Focus is ook meer te lezen in onze folder.
Aanmelding leerling met extra ondersteuningsbehoefte/diagnose
Begeleiding en faciliteiten voor leerlingen waarbij dyslexie of een andere diagnose (dyscalculie, AD(H)D, ASS) is vastgesteld:
Leerlingen waarbij een diagnose is gesteld in de basisschoolperiode, kunnen direct vanaf de start van klas 1 gebruik maken van faciliteiten. Daarvoor hebben wij een kopie van de dyslexieverklaring of de diagnose nodig. Vanaf de derde lesweek nodigen de remedial teacher en de orthopedagogen de leerlingen met een diagnose uit voor een gesprek. In dit gesprek wordt met de leerling besproken van welke faciliteiten de leerling gebruik wil maken. Dit wordt ingevuld op de dyslexiekaart of op de faciliteitenkaart en er wordt een gespreksverslag in magister gezet om docenten te informeren. Wanneer er sprake is van dyslexie wordt met de leerling besproken of de leerling hulples wil volgen voor Nederlands. In klas 2 kan ook voor Engels gekozen worden. Deze hulplessen worden wekelijks op een vast lesuur aangeboden. Ze zijn niet verplicht. Als een leerling er echter voor kiest om de hulplessen te volgen, dan is de leerling wel verplicht om wekelijks aanwezig te zijn. In deze hulplessen wordt met groepjes van maximaal 10 leerlingen aandacht besteed aan de specifieke problemen waar leerlingen met dyslexie tegenaan kunnen lopen. Tenslotte wordt met de leerling besproken of hij/zij gebruik wil maken van spraak- software voor het lezen van teksten en bij het maken van toetsen. Wij werken hierbij met ‘Textaid’.
Wanneer we in overleg met een leerling, coach, ouders en het intern ondersteuningsteam constateren dat er meer begeleiding nodig is dan de coach kan bieden besluiten we soms om een leerling een persoonlijke coach toe te wijzen. Er wordt dan samen met de orthopedagoog of persoonlijk coach een OPP (OntwikkelingsPersPectief) opgesteld waarin de doelen vastgesteld worden waaraan deze coach met de leerling gaat werken.
Wanneer in groep 8 al duidelijk is dat een leerling mogelijk meer ondersteuning nodig zal hebben dan in de basis geboden wordt vragen we ouders al voor de aanmelding contact hierover op te nemen met de ondersteuningscoördinator. Er kan dan een intake met het ondersteuningsteam georganiseerd worden
Decaan
Tijdens je middelbare schoolcarrière moet je je bezighouden met wat je daarna wilt gaan doen. Om je daarbij te helpen heeft het Erfgooiers College drie decanen. Zij houden zich bezig met:
- het geven van informatie over verschillende beroepen
- het geven van informatie over opleidingen na de middelbare school;
- het geven van advies bij het samenstellen en veranderen van je profiel en vakkenpakket.
Zo organiseren de decanen studie- en beroepenvoorlichting voor de hogere klassen en maken ze bekend wanneer de open dagen van verschillende opleidingen zijn. Daarnaast voeren de decanen gesprekken met jou om te komen tot de keuze van een goed vakkenpakket of een passende vervolgopleiding.
De decanen zijn op donderdag vrij geroosterd. Leerlingen kunnen voor die dag een afspraak maken.
Via de link kun je meer lezen over het decanaat mavo of over het decanaat havo/vwo/gymnasium
Vertrouwenspersoon
Iedere leerling en medewerker die verbonden is aan het Erfgooiers College kan echter ook een beroep doen op een vertrouwenspersoon. Deze kan helpen en ondersteunen wanneer een leerling een klacht heeft over seksuele intimidatie of discriminatie.
Op school is het gebruikelijk dat je met problemen terecht kunt bij jouw mentor of sectorleider. Niet altijd is dat voldoende. Daarom kan je ook een beroep doen op een vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon kan helpen en ondersteunen wanneer je een klacht hebt over seksuele intimidatie of discriminatie.
In deze gevallen zal de vertrouwenspersoon optreden als aanspreekpunt en jou helpen een eind te maken aan deze vormen van intimidatie en, indien nodig, je te begeleiden met het indienen van een klacht bij de klachtencommissie.
Vertrouwenspersonen luisteren naar jouw verhaal, zorgen voor opvang en zoeken samen met jou naar een oplossing. In geval van (vermoeden van) huiselijk geweld nemen de vertrouwenspersonen contact op met Versa Welzijn.
De vertrouwenspersonen zijn: mevrouw S. Rasuli en de heer G. Mulder
Externe vertrouwenspersonen
Binnen het Erfgooiers College vinden wij het belangrijk dat medewerkers, ouders en leerlingen een onafhankelijk persoon hebben waarbij zij een melding kunnen doen of een klacht kunnen indienen als er ongewenste omgangsvormen worden ervaren. Voor het Erfgooiers College is Ingrid van Wezel de externe vertrouwenspersoon. Om continuïteit te waarborgen zal zij, indien nodig, worden vervangen door haar collega Pepita David. De werkzaamheden richten zich op opvang, begeleiding en nazorg. Ingrid (I.M.W.) van Wezel is bereikbaar op 06-553 26 539 of via de mail.
Anti-pesten
Op school is er een anti-pestcoördinator en een pestprotocol. Het uitgangspunt van het beleid rond pesten is: "Als pesten en pestgedrag plaatsvindt, ervaren we dat als een probleem op onze school. Zowel voor de docenten als de ouders, de gepeste leerling, de pester(s) en de ‘zwijgende’ groep leerlingen. Ook heeft de school een inspanningsverplichting om pestgedrag te voorkomen en aan te pakken door het scheppen van een veilig pedagogisch klimaat waarbinnen pesten als ongewenst gedrag wordt benaderd en in het geheel niet wordt geaccepteerd". De anti-pestcoördinator is Nina Heijmans. Het volledige pestprotocol is hier te vinden.
Downloads anti-pesten en vertrouwenspersonen
GGD
Elk kind in Nederland heeft recht op jeugdgezondheidszorg; op (gratis) advies, voorlichting en ondersteuning bij het gezond opgroeien en opvoeden. In de regio Gooi en Vechtstreek kunnen kinderen en hun ouders hiervoor terecht bij team Jeugd en Gezin van de GGD. Dat kan op elk gewenst moment. Daarnaast krijgen kinderen regelmatig een afspraak aangeboden. Op welke momenten worden leerlingen in het voortgezet onderwijs uitgenodigd? En met welke vragen kunnen jongeren en ouders bij de GGD terecht? Meer informatie hierover kun je lezen in onderstaande tekst.
Afspraak onderbouw
In klas 2 worden alle leerlingen uitgenodigd voor een afspraak bij de doktersassistent of jeugdverpleegkundige. Deze heeft een gesprek met de jongere, weegt het gewicht, meet de lengte en bespreekt de vragenlijst die van tevoren is ingevuld. Ook worden evt. de ogen en oren getest. Als dat gewenst is, kan nog een aanvullende afspraak volgen.
Afspraak bovenbouw
Alle leerlingen in klas 4 worden uitgenodigd voor een afspraak bij de jeugdverpleegkundige. Deze gaat in gesprek over de ontwikkeling, leefstijl en gezondheid van de jongeren. Voorafgaand aan de afspraak wordt hen gevraagd om een digitale vragenlijst in te vullen.
Uitnodiging vaccinaties
In het kalenderjaar dat leerlingen 14 jaar worden, ontvangen zij een uitnodiging voor een vaccinatie tegen meningokokken. Als jongeren nog andere vaccinaties uit het landelijke programma missen, kunnen zij hiervoor tot hun 18e terecht bij team Jeugd en Gezin. Zie: www.ggdgv.nl/vaccinaties.
Groei en ontwikkeling
Bij vragen over de groei en ontwikkeling kunnen ouders en jongeren altijd contact opnemen met team Jeugd en Gezin. Bijvoorbeeld bij vragen over voeding, leefstijl, gedrag, pesten, seksualiteit etc. In de meeste gevallen kan de jeugdarts of jeugdverpleegkundige meedenken en voorlichting of advies geven. In sommige gevallen verwijzen zij door. Uiteraard worden ouders hierbij betrokken.
Opvoedvragen
Ook voor vragen over de opvoeding kun je bij team Jeugd en Gezin terecht. De jeugdartsen, jeugdverpleegkundigen en gezins- en opvoedcoaches kunnen met je meedenken en hulp bieden om het opvoeden makkelijker te maken.
Extra afspraken
Een extra afspraak is altijd mogelijk. Dit kan op verzoek van de jongere zelf, de ouders of bijvoorbeeld de mentor. Op elke leeftijd en in elke klas kunnen leerlingen dus een afspraak krijgen bij de jeugdarts of jeugdverpleegkundige.
MijnJeugdenGezin
Via het klantportaal www.MijnJeugdenGezin.nl kun je zelf online een afspraak maken, verzetten of afzeggen. Je kunt hier ook de groeicurven bekijken en een overzicht van de vaccinaties inzien. Het inloggen gaat via DigiD, zodat de privacy is gewaarborgd. Volgens de privacy wetgeving hebben ouders tot de leeftijd van 16 jaar inzage in het klantportaal van hun kind. Vanaf 12 jaar kan het kind ook zelf inloggen.
Bereikbaarheid Team Jeugd en Gezin van GGD Gooi en Vechtstreek is op werkdagen tussen 8.00 en 13.00 uur bereikbaar via telefoonnummer (035) 692 63 50. Je kunt ook een e-mail sturen naar jeugd@ggdgv.nl of voor meer informatie kijken op www.ggdgv.nl/jeugd.
Handle with care
Sinds 2021 doen wij mee aan het project ‘Handle with Care’ waarin wij samenwerken met de politie en Veilig Thuis. Het doel van dit project is om een leerling, die huiselijk geweld en/of kindermishandeling heeft meegemaakt en waarbij de politie is ingeschakeld, de volgende dag op school een veilige omgeving te bieden. Uit onderzoek blijkt dat dit veel verschil uitmaakt.
De zorgcoördinator/orthopedagoog (en docenten) kunnen de leerling tot steun zijn en rekening houden met wat hij/zij nodig heeft. De leerling voelt zich gehoord, gezien en begrepen. Door deze aandacht kan een leerling eerder tot rust komen en sneller herstellen van wat hij of zij heeft meegemaakt zodat mogelijke schade wordt voorkomen. Om de leerling deze ondersteuning te kunnen bieden, informeert veilig thuis onze school door middel van een ‘Handle with Care-signaal’.
Als Veilig Thuis voor een situatie van huiselijk geweld wordt ingeschakeld, geeft zij vervolgens alleen de volgende gegevens door aan de zorgcoördinator en de orthopedagoog waar de leerling op school zit:
- de naam van de leerling;
- de geboortedatum van de leerling;
- het signaal ‘Handle with Care’.
Bijzonderheden en details over de huiselijke situatie deelt de Veilig Thuis niet aan ons mee. De zorgcoördinator of de orthopedagoog die het signaal ontvangen heeft, neemt zo snel mogelijk contact met de mentor/coach of docent van het eerste uur en met van de betreffende leerling om de leerling zo de ondersteuning te kunnen bieden die nodig is. Een toets van die dag kan bijvoorbeeld verzet worden naar een andere dag, of de leerling mag tijdens de les op een rustig plekje zitten om even tot rust te komen.
Als school gaan wij heel zorgvuldig om met het signaal van Veilig Thuis. Het signaal delen we alleen met de collega’s die hierover geïnformeerd moeten worden. Bovendien slaan we het signaal niet op en registreren we het niet in een systeem. Het doel van ‘Handle with Care’ is puur om de leerling de dag na huiselijk geweld de ondersteuning te bieden die hij of zij nodig heeft. Het signaal is daarom nergens terug te vinden.
Gemeente en jeugdconsulenten
Heeft u externe hulp of ondersteuning nodig voor u en/of uw kind? Dan kunt u terecht bij de jeugdconsulenten van de gemeente. U kunt hier meer informatie over de mogelijkheden die er zijn. Op deze pagina staat ook vermeld hoe u contact met de jeugdconsulenten kunt opnemen.
Passend onderwijs in de Gooi- en Vechtstreek
Voor passend onderwijs in de Gooi- en Vechtstreek is er een ouder- en jeugdsteunpunt. Heeft u of uw kind hier behoefte aan, dan kunt u hier meer informatie hierover vinden.